testen ally vouwkano

Tekst: Tristan R. Raggers
Uitgebreide documentatie bij Beversport

Mooie kanotochten in Polen

Testverslag van de Ally 16,5 DR (Down River)

Tristan R. Raggers heeft de afgelopen vijftien maanden met zijn opvouwbare Canadees een kano-expeditie in Zuidoost Azië en Australië gehouden. Kanosport en Outdoor Magazine hebben hem daarbij gevolgd en regelmatig verslag uitgebracht. De expeditie is nu ten einde en Tristan brengt verslag uit over de kano.

Een expeditie die veel voorbereiding heeft gevergd. Een belangrijke keuze was de kano. Arij v.d. Kooij van het bedrijf Tiekano in de Bergschenhoek was de ideale man om ons hiermee te helpen. Beter nog, hij stelde zelfs een kano plus complete uitrusting ter beschikking: de Ally 16,5 Down River. Een Canadees, afkomstig uit Noorwegen en net nieuw op de Nederlandse markt. Met zijn zeventien kilo is hij de lichtste en meest compacte kano momenteel op de Nederlandse markt verkrijgbaar. De kano is na fabricage in Noorwegen getest op zijn vaargedrag, stabiliteit, koersvastheid en het veelvuldig in en uit elkaar halen. De fabrikant heeft toen tegelijkertijd een bijbehorende verkoopvideo gemaakt wat laat zien hoe allround de Ally is en hoe je hem in elkaar zet. Een video die Tiekano u graag laat zien.
Een test van een paar weken is echter wel iets anders dan vijftien maanden intensief gebruik. Dit is wat wij gedaan hebben, een langdurige test. Hoe is de Ally na vijftien maanden intensief gebruik, wat is er allemaal mee gedaan, wat is er stuk gegaan, is het ter plaatsen makkelijk te repareren met de minimale materialen, hoe vaart een bouwpakket na tien dagen op een ruige zee en hoe lang zou hij nog meegaan?

Ally 16,5 Down River

Test
Ik zou wel kunnen zeggen dat we met de Ally alles (+meer) hebben gedaan wat je zo'n beetje met een kano kunt doen. Variërend van tochten op meren en rivieren waar het water zo weerkaatsend als een spiegel is en tussen golven en stromingen op open zee waar ik mij met gezond verstand geen tweede keer waag, plus alles wat er zo'n beetje tussen zit. Zijn koersvastheid is redelijk, een goede gewichtsindeling van de kano speelt hierbij ook een belangrijke rol. Voor zijn afmeting is zijn wendbaarheid vrij goed, ook op wild water. Zijn stabiliteit is eindeloos. De Ally is alleen met de grootste moeite of lompheid om te krijgen, iets dat één keer gelukt is tijdens een wildwater tocht in Australië. Op wild water houdt de Ally zich beter dan verwacht. Door zijn aluminium en rubber constructie geeft hij mee als een raftboot en wordt hij niet abrupt afgeremd als hij op een blokkerend rotsblok stoot, zoals vaak bij een houten of polyester kano gebeurt, maar glijd hij er als het waren overheen. Na een aantal dagen varen op wild water is het echter wel verstandig de kano regelmatig te checken of alles nog op de juiste plaats zit. Buizen willen nog wel eens verschuiven of losschieten. Het is maar twee keer voorgekomen dat de kano zodanig uit verband was dat we hem opnieuw in elkaar moesten zetten om hem weer goed in model te krijgen. Dit was echter wel na zeer ruig kanowerk en voor een periode van zo'n twee weken. Het is verstandig de stoeltjes wel met een extra touwtje te borgen omdat deze anders regelmatig los zal schieten en dit de rubber ondermat en uiteindelijk de bodem kan beschadigen.

Kwetsbaar
Het kwetsbaarste van de kano zijn de zwarte plastic verbindingsstukken die de spanten bij elkaar houden. Als de constructie tijdens zware tochten uit verband raakt, komen deze delen namelijk het meest onder druk te staan en kan het plastic uitlubberen of scheuren. Als noodreparatie tijdens een tocht is dit vrij makkelijk met een touwtje of dik visdraad weer aan elkaar te knopen. Sterker nog, wij hebben zo weken zonder problemen doorgevaren tot Tiekano ons voorzag van nieuwe verbindingsstukjes.
Dit is verbazingwekkend het enige wat onze vriend Ally mankeerde tijdens zijn avontuurlijke tochten.

In het begin had ik een beetje mijn twijfels over het buitentijk dat is gemaakt van een soepel pvc soort. "Zal dit wel sterk genoeg zijn ?", was mijn vraag aan Arij van de Kooij. Hij legde ons uit: De Ally is er in verschillende maten en categorieën. De Down River (DR) uitvoering is voorzien van een extra dikke bodem die bescherming tegen takken, stenen en koraal biedt. Het buitentijk is van hetzelfde materiaal als wat vrachtwagens als doek op hun aanhangers hebben. Een ijzersterk materiaal dat niet verder uitscheurt als er eenmaal een gat inzit, zelfs als er spanning op staat. Daarbij drukt het aluminium frame een schuimrubber mat tegen de bodem, wat deze van binnenuit beschermt, de kano drijfvermogen (onzinkbaar maakt) en comfort aan voeten en knieën geeft. Belangrijker nog, is dat de mat het water tegen houdt indien er een gat in het buitentijk komt, waardoor je door kan blijven varen totdat het land weer in zicht komt. Een theorie die wij gelukkig nooit in de praktijk hebben hoeven testen. Toch wel een theorie waar ik vertrouwen in heb.
Bij een scheur in de bodem is deze net zo gemakkelijk te repareren als het plakken van een fietsband. Als nood zou je zelfs hetzelfde materiaal kunnen gebruiken. Het is echter wel verstandig altijd een strook reserve pvc en lijm op lange tochten mee te nemen.

Slijtage
Het is overduidelijk dat de Ally het meest te verduren heeft van het veelvuldig in elkaar zetten en uit elkaar halen. Na vijftien maanden en 25 keer bouwen beginnen de slijtage sporen al zichtbaar te worden. Dit levert verder nog geen belemmering op in het gebruik van de kano, alleen het nieuwe er een beetje af...maar dat maakt een kano nu juist ook zo stoer... niet dan ?. Hoe vaak je de Ally kunt bouwen voordat complicaties optreden is moeilijk te zeggen: 125, 150 keer ?!.

Levensduur
Hoe lang de kano meegaat heeft natuurlijk hoofdzakelijk te maken wat je er zoal mee doet, maar dat spreekt voor zich denk ik. Met een Rolls Roys rij je tenslotte ook geen stock races. Als je met de Ally elke weekend een graad drie, vier of vijf stroomversnelling afgaat, heeft hij het gauw bekeken. Gebruik de Ally met beleid zoals je dat met elke andere Canadees ook zou doen. Heel belangrijk is om met geduld de kano goed in elkaar te zetten (" 20-30 min.). Toen mijn oom in Noorwegen was kwam hij een man met een Ally tegen die hem al twintig jaar heeft. Zo nieuw is de Ally dus eigenlijk niet maar bewijst wel hoelang je plezier je van deze prachtboot kan hebben.

Doelgroep
De Ally is zo veelzijdig dat hij voor iedereen wel wat te bieden heeft. Zijn stabiliteit maakt hem uitermate geschikt om met kinderen te varen en zijn compactheid en lichtgewicht geeft de avonturiers het vermogen hem op je rug, in het vliegtuig, de bus, trein of auto mee te nemen. Zijn allroundheid maakt hem geschikt voor elke soort van tochten. Wildwater liefhebbers...houdt er rekening mee dat graad drie zo'n beetje het maximale is wat de Ally aankan en dat dit zelfs al een level is die de levensduur van de kano aanzienlijk kan verkorten.

Verdere informatie

Kanobedrijf Tiekano in de Bergschenhoek is o.a. de importeur van de Ally branche. Voor al uw vragen en informatie kunt u bellen naar 010-5214333 of langsgaan voor een proeftocht: Hoeksekade 141, 2661 JL Bergschenhoek.